Businessman aiming at target with bow and arrow isolated on gray studio background. The business, goal, challenge, competition, achievement, purpose, victory, win, clarity, winner and success concept

Strategia clarifică mințile antreprenorilor

De obicei, Strategia îți răspunde pas cu pas la întrebări de genul: „Cum să…?”, iar această banalitate de întrebări secvențiale este cea care este greu de acceptat de antreprenori din simplul motiv că în lumea căutărilor pe Google și-ar dori cel mai bun rezultat pentru ei, în contextul lor, exact pașii pe care îi au de făcut, fără să mai sape ei.

Oamenii au dileme!

Suntem încă frapați de simplitatea relației dintre problema antreprenorului și soluția care i se potrivește. E foarte importantă ultima parte pentru că prea mulți antreprenori așteaptă succesul financiar „cât de cât” și acesta nu va veni tocmai pentru că nu își gândesc strategic corect afacerea. În lumea noastră nu există dilema oului și a găinii. Nu avem nelămuriri legate de „am nevoie de vânzări ca să pot investi în strategie”. Nu! Întotdeauna vei avea nevoie în primul rând de strategie ca să ai vânzări, exceptând noroacele pilelor și a relațiilor antreprenoriale. Pentru noi, toți ceilalți, antreprenorii de rând, e nevoie să știm din start cum vom muta piesele de pe tabla de șah, în funcție de contextul nostru.

Una dintre cele mai mari probleme ale strategiei este faptul că nu o poți depersonaliza. Oricât de mult ne-am dori ca antreprenori o variantă copy-paste de la un competitor sau de la cineva care seamănă cu noi, nu se va potrivi niciodată cu ce avem noi nevoie, în contextul unic în care ne aflăm. E genul acela de situație în care nu poți lua costumul pe care l-ai văzut la Beckham. Nu poți să îți asumi sau să replici succesul unui brand doar pentru că îi copiezi produsul sau modelul de business. Întotdeauna, cea mai bună strategie fie se face de antreprenor, dacă înțelege principiile de bază, fie împreună cu un consultat.

Aici intervine prima problemă pentru că foarte puțini șefi de companii sunt pregătiți din punct de vedere al educației antreprenoriale. Și nu e vina lor. Dar unde ar putea găsi o vină este în faptul că nu conștientizează că nu știu să facă strategia. Strategia e aidoma situației în care ești rugat să dai indicații unui turist care te întreabă: „Nu mă puteți ajuta să ajung la castelul Bran?”

Hai să detaliem puțin metafora.

Majoritatea românilor cu cât de câtă educație geografică știu aproximativ unde este castelul Bran. Bineînțeles avem mai multe tipuri de situații, în funcție de cantitatea de cunoștințe, și în care avem așa:

  1. Persoana în cauză știe exact, în amănunt, tot itinerariul necesar turistului ca să ajungă la obiectiv (îi dă harta cu itinerariul, îi pune tot în GPS, îi face cadou un GPS, îi explică șiretlicurile de experiențe, cum să se bucure, când să meargă, la ce oră, ce preț vor avea biletele, unde să se oprească pentru prânz, ce să mai viziteze, pe cine să sune ca să îi fie ghid, unde să facă șușu, să se oprească pe drum la bătrânica Mărioara pentru plăcinte bune, etc.). Doar că numai 0,05% din români știu să facă asta dacă sunt la o distanță foarte mare de obiectiv. Cu cât turistul este mai aproape de obiectiv, cu cât șansele sunt mai mari să găsească o astfel de persoană în asemenea măsură de pregătită. Dacă discuția are loc între turistul aflat în Arad la Vama Nădlac și un nene de acolo, există șanse mult mai mici ca nenea să știe exact tot traseul și oportunitățile de pe drum, decât dacă turistul se află deja în Predeal și întreabă un trecător „de-al casei”.
  2. Cea mai des întâlnită situație este cea în care oamenii știu aproximativ răspunsul și unde se merge din aproape în aproape. Sunt acele momente în care îl ghidezi pe turist 7 km și îl îndemni ca de acolo să întrebe mai departe. Astfel de creează un lanț al indicațiilor, iar dacă cineva greșește din lanț se creează frustrare și turistul nu va avea o experiență plăcută.
  3. Problema apare că asemeni contextului antreprenoriatului, există foarte mulți oameni care nu știu, dar își dau cu părerea. Mai ales, confundă castelul Bran cu castelul Peleș.

Revenind la antreprenoriat, strategia pare simplă, la fel de simplă ca și cum ți-ai da tu singur indicații unde să ajungi, referitor la destinația și definirea succesului companiei tale. În loc să te cocoșești să fii atât turist, cât și expertul care îl ghidează, e mult mai productiv pe termen lung și mediu să ceri indicațiile de la prima categorie de îndrumător. Nu fi turistul care nu întreabă și care crede că se descurcă pentru că, vezi-Doamne, cât de greu poate fi în secolul nostru să ajungi din punctul A în punctul B? Niciun roboțel inserat într-un GPS nu îți va spune unde e ciorba de burtă cea mai bună. Te ajută cunoștințele generale dar nu îți măresc șansele să fi 100% în destinația pe care ți-o dorești. De fapt, încă o problemă pe care e nevoie să o accepți ca nefiind rezolvabilă este absența garanției faptului că vei ajunge vreodată la destinație. Și cu cele mai bune indicații și detalii din lume, tot vor exista situații de neprevăzut. Blocaje, accidente rutiere, inundații, zile nepotrivite în care tocmai ai nimerit o sărbătoare legală sau o renovare.

Pentru un antreprenor, strategia e aidoma unei hărți personalizate pe situația lui. Câți bani ai, ce mașină conduci, de unde pornești pe drum, ce intoleranțe „alimentare” ai, pe cine vei avea în mașină cu tine, cât de cald e afară și dacă ai aer condiționat (cum este contextul economic al momentului?), câți bani de benzină ai, îți pui merinde de acasă sau ai buget și pentru un prânz la restaurantul de lângă castelul Bran? Ai bani de suveniruri, o sa faci poze sau te vei bucura de moment doar? Vei studia înainte istoria sau vrei să afli de acolo, din gura unui ghid, istoria locului și experiențele altora? Vei avea puterea să te imaginezi în locul destinației și să vezi dacă e pentru tine (adică să nu fi genul de turist care merge la Bran ca să mănânce mici și să nu fie interesat de istoria României sau de Castele Medievale)?

La final, vrem să îți aducem aminte cea mai importantă atitudine față de strategie. Este de fapt o decizie luată în legătură cu destinația pe care ți-o dorești ca antreprenor. Să știi că vrei, că ți se potrivește și că merită investiția timpului și a resurselor tale să mergi până la „Castelul Bran”. Să știi care este Castelul tău Bran. Să stai să îți definești acea destinație împreună cu descrierea fericirii dobândite, a experienței pe care ți-o dorești de la acea destinație. Trecând peste banalul șiretlic în care nu îți vei dori doar bani, ci va trebui să menționezi exact câți bani, va fi nevoie să adaugi Castelului tău emoția, satisfacția, imboldul cum vei interacționa cu această destinație. 

În cele din urmă, vei știi aproximativ care va fi următorul tău obiectiv, după ce vei fi cucerit propriul tău castel.

Strategia e harta cu detaliile exacte pentru tine, ce te va duce mai repede (fără să intri în dead ends, fără să te blochezi în locuri nepotrivite, dar cu libertatea de a face ce vrei tu) la destinația la care visezi.

Adaugă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată niciunde. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.